Hur ett bra företags-
och näringsklimatet ska åstadkommas brukar historiskt adresseras genom dialoger
med näringslivet. Motivet är godhjärtat och bottnar i föreställningen att människor
som är duktiga på att driva företag också är bäst lämpade att utröna vad som
krävs för att förbättra innovations- och konkurrenskraften. Självklart är det
alltid bra med dialog och gott samförstånd mellan politik och näringsliv så att
samhället i ökad utsträckning ”drar åt samma håll”. Alliansen i allmänhet och
Moderaterna i synnerhet har på den punkten brustit i sin lyhördhet under sina 8
år vid makten. Däremot är det inte samma korporativa anda som grunderna för en
bra näringspolitik byggs.
Alternativet till
liknande ”dialoggrupper” är expertgrupper med uppgiften att presentera vetenskapligt
underbyggda åtgärderna för att åstadkomma förbättringar. Detta fyller en viktig
funktion. Innovationsråd i den tappning som regeringen nu tillsatt kommer i bästa
fall erbjuda gott fikabröd till mötesdeltagarna. I sämsta fall kan de bli direkt
skadliga för ett lands konkurrenskraft. Orsaken är att politiker och företagare
tenderar till att företräda särintressen snarare än allmänintresset.
Politiker vill plocka
poäng hos väljarna, eller rättare sagt hos sina väljare. Företagare vill att
näringslivet ska tjäna mer pengar, eller rättare sagt att sina företag ska
tjäna mer pengar. När ”staten och kapitalet” sätter sig i samma båt resulterar
det nästan alltid i nya förslag som gynnar mötesdeltagarnas intressen, snarare
än vad som är bra för samhället i sin helhet.
USA är ett destruktivt
exempel på detta. Där pratar man i den politiska debatten ofta om att vara pro-business.
I verkligheten har det dock snarare handlat om att vara pro-businesses’, alltså
för enskilda företag än för företagande i allmänhet. Låt oss ta två konkreta
fall.
Kinder egg är förbjudna
i USA med den mycket krystade motiveringen att barn kan råka svälja de små
leksakerna. Vad det i realiteten handlar om är att amerikanska godistillverkare
inte vill släppa in konkurrenter på marknaden och därför genom politisk
påverkan åstadkommit ett förbud.
Ett annat exempel är hydraulhissar
(som ofta används vid handikappanpassning av kortare trappor). Sverige har ett världsledande
företag som producerar samma hissar, men som länge saknade tillgång till den
amerikanska marknaden. Orsaken till detta var att den världsledande
hisstillverkaden OTIS på samma sätt som i Kinder egg exemplet lyckats få
tillstånd ett förbjud.
Istället bör politiken
verka för inrättandet av expertråd som producerar vetenskapligt underbyggda slutsatser
på hur innovationskraften kan stärkas. Den utgångspunkten har Alliansen arbetat
efter när t.ex. Globaliseringsrådet och det Finanspolitiska rådet tillsattes.
Svensk
innovationskraft har också stärkts påtagligt under senare år. Enligt ”The Global
Innovation Index” har Sverige rört sig från plats 12 till plats 2 mellan 2006
och 2013. Enligt EU-kommissionens ”Innovation Union Scoreboard 2014” rankas
Sverige som EU:s mest innovativa land. Utvecklingen kan alltså i huvudsak bara
gå i en riktning och det är nedåt.
Regeringens
innovationsråd kommer alltså i bästa fall resultera i att några toppar i
svenskt näringsliv får ett par trevliga fikastunder med Stefan Löfven och Magdalena
Andersson. I värsta fall emanerar samma möten i förslag som gynnar samma
storföretag, ger media poäng till S men skadar svensk konkurrenskraft i sin
helhet.
Fredrik Schulte
Riksdagsledamot(m)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar