torsdag 31 januari 2013

Proportionerna i försvarsdebatten är på gränsen till larviga

Är Sveriges försvar odugligt? Låt oss konsultera en oberoende tankesmedja som granskar just detta. Enligt www.globalfirepower.com rankas den Svenska försvarsförmågan på plats 25. Den kvicktänkte inser att detta är väldigt högt i förhållande till vårt invånarantal. Samtliga länder ovan oss i tabellen är invånarmässigt större än oss med undantag för Israel (som alla inser har ett geopolitiskt väsentligt tuffare läge än Sverige). Finland som delar en omfattande landsgräns med Ryssland ligger på plats 45. Frågan är då vilka länder vi ska ha ett större försvar än? Polen? Som invaderats av såväl Tyskland som Ryssland under min pappas livstid och som är 4 gånger större än oss invånarmässigt? Iran? Indien? Pakistan? Brasilien? UK? Kina? Detta är närmast löjeväckande.

Ryssland rustar, ja! Man bör dock ta i beaktan att Ryssland har omfattande säkerhetspolitiska hot mot sig i hela central och mellan asien. Den som tror att Kasakstan, Uzbekistan och alla andra "Stan-länder" är trevliga och säkra platser bör avvara en semesterresa dit för att "wake up and smell the coffey" . De är dessutom ett av världens största länder till yta, innarantal och BNP. De har ett försvar som sedan kalla kriget förfallit och som inte står i relation till DERAS hotbild. Norden tillhör dessutom inte Rysslands primära säkerhetspolitiska intressesfärer. Det finns minst 20 länder de är intresserade av att invadera innan de får för sig att ge sig på Norge och deras olja (som är den enda anledningen till att invadera Sverige). Dessutom har Ryssland en växande medelklass som snart utgör en majoritet och som inte är intresserade av krig och nationell stolthet utan tillväxt, välfärd och välstånd.

Jag är inte naiv och tycker självklart vi kontinuerligt måste bedöma det säkerhetspolitiska läget, men kom igen. Lite proportion i debatten.

För övrigt tycker jag nästan Fredrik Reinfeldt ska överväga att sluta prata med journalister från DN. Förra året skrev de rubriker om att han angrep hyresrätten när han hyllade den. Nu påstår de att han kallat försvaret ett särintresse när han inte gjort det (hans formulering var att det finns andra intressen i samhället som sjukvården och skolan som satsningar på försvaret måste vägas mot). DN, nya Aftonbladet! http://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-forsvaret-ar-ett-sarintresse

41 kommentarer:

chris sa...

Du kanske skulle ha läst vilket år de åsyftade på i den "försvarsförmågeskrift" du hänvisar till...:)
Det där var måååånga år sen.

Unknown sa...

"Jag är inte naiv..." Källkritik tack, Globalfirepower.com är helt fel ute och det är skrämmande att ni tror blint på det. Allt som står på internet är inte korrekt!

Unknown sa...

Herregud, är det såhär ni tar fram underlag för era beslut så förstår jag hur ni lyckats göra en sådan pannkaka av försvarspolitiken. Du är riksdagsledamot, men bemödar dig inte ens att göra en femminuters faktakoll?

Unknown sa...

Har röstat Moderat 1988, 1991 1994 1998 2002 2006 och 2010. Aldrig mer att jag kommer låta mig luras.

Beefeater_ sa...

Jag vet inte vad jag ska säga. Om det är underlag i denna klass som Moderaterna använder, ja då förstår jag att ni lovordar Försvaret och dess förmåga. Alla som är lite insatta (räcker med att gå in på www.forsvarsmakten.se) förstår att dessa siffror inte är relevanta längre.

Har röstat moderat i alla tidigare val, men nu är det slut på det.

Beefeater_ sa...

Jag vet inte vad jag ska säga. Om det är underlag i denna klass som Moderaterna använder, ja då förstår jag att ni lovordar Försvaret och dess förmåga. Alla som är lite insatta (räcker med att gå in på www.forsvarsmakten.se) förstår att dessa siffror inte är relevanta längre.

Har röstat moderat i alla tidigare val, men nu är det slut på det.

Unknown sa...

Jag har svårt att förstå ditt påhopp på DN. Vi var ca 30 politiska reportrar på kaffeträffen i riksdagsjournalisternas förening. Om du läser t ex DI, SvD och DN så uppfattade vi alla på samma sätt.
Se till exempel här:
http://www.di.se/artiklar/2013/1/29/reinfeldt-forsvaret-ett-sarintresse/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sarintresse-far-svar-pa-tal_7871122.svd

Så här sade Fredrik Reinfeldt ordagrant, enligt mina anteckningar:
" Det är ett särintresse"
Och det syftade på försvaret.
Han fick följdfrågor efter mötet på detta, av bland annat SvT, Ekot och TT då han på band kommenterade att han just sagt att försvaret var ett särintresse. Han invände inte mot referaten i frågorna.
Jag såg inte dig på mötet, så jag undrar vad du har för grund att ifrågasätta just DN:s referat.

Vänliga hälsningar

Ewa Stenberg
Politisk reporter och kommentator
DN

A. Braw sa...

18 jagare. 55 artilleripjäser. 5722 stridsfordon. 579 flygfarkoster. 600 granatkastare. Tycker du själv att de siffrorna låter rimliga? Gör du samma faktakoll inför alla dina politiska utspel? Sveriges sista jagare utrangerades 1987, det är 26 år sen! Och så har du mage att kalla andra debattinlägg för "löjeväckande". Vem tror du att du är?

Unknown sa...

Med pålästa lagstiftare som dig sover jag vidare tryggt i förvissningen att du vakar genom natten...

Unknown sa...

Med pålästa lagstiftare som dig sover jag vidare tryggt i förvissningen att du vakar genom natten...

Unknown sa...

"18 jagare. 55 artilleripjäser. 5722 stridsfordon. 579 flygfarkoster. 600 granatkastare....." Jag önskar att Ryssland hade samma bedömningsunderlag som moderata riksdagsmän men jag är övertygad om att dom har betydligt bättre reda på sig.

Unknown sa...

Avgå Schulte! Du är inkompetent. Låt någon bättre lämpad ta din plats i riksdagen. Om du ska smöra för Reinfeldt gör det inte på bekostnad av en seriös försvarsdebatt.

A. Braw sa...

Kul att du nämner Kazakstan som ett säkerhetspolitiskt hot mot Ryssland också, om jag tolkar dig rätt. De är nämligen i tullunion med just Ryssland. Som Bob Dylan sjunger: "Don't think twice, it's all right."

http://www.ebrd.com/pages/news/press/2012/121107a.shtml

patrik sa...

Varför kan ni moderata försvarspolitiker inte en enda gång stödja er på fakta? Bara en gång?

Ni levererar debattartiklar i en rasande fart, men det enda de innehåller är snömos, inte en enda konkret ansats?

Hur orkar ni?

Vad tror ni er uppnå?


Patrik Lander
Enköping

Unknown sa...

Wake up and smell the coffey?!

Det kan tyckas lågt att kommentera stavning och språkregler snarare än sakinnehåll men vill man på allvar uppfattas som en seriös aktör i den offentliga debatten bör man åtminstone behärska den automatiska stavningskontrollen! Det finns helt enkelt inga ursäkter för att publicera en text som kvalitetsmässigt lämnar så mycket att önska som ditt blogginlägg.

Vill man dessutom bli tagen på allvar bör man även bekanta sig med begrepp som källkritik och kanske hålla sig till ämnen som man åtminstone i hjälplig grad behärskar. Du, Fredrik, är en klåpare. Jag tycker du ska slå upp det ordet och jämföra det med det snarlika begreppet dilettant.

Att döma av övriga kommentarer tycks ditt inlägg varken hjälpa i den aktuella debatten eller ha särskilt positiva effekter för partiet och alliansregeringen i allmänhet utan snarare vara dessa till förfång! Hade jag varit Fredrik Reinfeldt skulle jag skyndsammast be dig att uttryckligen hålla käften.

Linus Eklund Adolphson

Micke sa...

Du skriver in din självpresentation att du verkar för ett säkert samhälle, men när det kommer till försvarsförmåga att säkerställa det svenska samhället och dess värden så verkar du, ursäkta ordvalet, ha noll koll. De fakta du tar upp i din artikel är så långt ifrån rätt att det är skrämmande att en riksdagsledamot ens väljer att bygga en försvarspolitisk uppfattning på den.

Jag skäms över att jag röstade på moderaterna i senaste valet och jag skäms som medborgare över att ha så naiva parlamentariker. Moderaternas försvarspolitik är nu i nivå med Vänsterpartiets.

Ber dig att inte skriva fler inlägg i debatten innan du gjort din hemläxa, det här är inget annat än pinsamt och irriterande. Skäms!

PangPangSWE sa...

Säga vad man vill om (M)oderaterna, men ingen av dem har någon som helst koll på någonting.

Fredrik Schulte skulle jag inte anförtro att vända burgare på McD ens, hur fan kom han in i Riksdagen??

Ah, där behövs ju ingen kompetens.
Den som ingenting kan, och ingenting vet - den blir politiker.

Vilket skulle bevisas..

Unknown sa...

Tack Fredrik
Jag har röstat på moderaterna sedan 79, har känt mig lite tveksam sista året, med ditt inlägg har du visat vilken kompetens/kunskap som erfordras för att representera nya moderaterna. Jag kommer därför inte att rösta på er i nästa val, jag kommer troligtvis inte att rösta på alliansen, eftersom moderaterna är för dominerande i den. Hoppas du hittar något nytt jobb efter nästa val, jag tror inte du kommer att sitta kvar på din nuvarande stol.
Mats Eriksson

Christer sa...

Verkar som om alla begåvade människor övergett moderaterna.

Band sa...

Fredrik,
ditt inlägg gör mig inte bara upprörd utan också på allvar oroad.

Oroad blir jag när du uppmanar statsministern att inte tala med pressen eftersom den inte tycker som ni. Vilka tidningar ni talar med är ert val, men ur ett demokratiskt perspektiv är det anmärkningsvärt att du ens diskuterar en sådan uppmaning till att reducera debatten och minska insynen i ert uppdrag.

Vad gäller sakfrågan om försvarsmakten, dess numerär och den plats detta skulle kunna ge oss i en ”internationell ranking” så är jag övertygad om att alla tidigare kommentarer till fullo fått dig att inse att du dabbat dig när du hämtat fakta från en internetsite som inte är uppdaterad. Jag kan bara konstatera att du bygger resonemanget i ditt inlägg på ett fullkomligt felaktigt faktaunderlag.

Detta för oss till den egentliga diskussionen. Den kring det eventuella, eller påtagliga, hotet mot Sverige. Visst kan det vara roande att lite till mans tillåta sig att göra strategiska bedömningar av olika länders militära förmåga, i vårt närområde eller längre bort. Men sådana måste göras med någon verklighetsförankring.

För vad ska egentligen vara dimensionerande för vårt försvar? Vi är ju faktisk överens om att det i dag inte finns ett direkt militärt hot mot Sverige, men Försvaret av ett land handlar ju bara till en del om omedelbara och akuta hot och minst lika mycket, eller mer, om att ha beredskap och förmåga att möta hot som man för ögonblicket inte vet ett dyft om annat än att det kommer att kunna uppstå.
I din uppräkning för du fram en rad länder som du tycker vi skulle kunna använda som referens för att dimensionera vårt försvar. Jag inser att detta är ett retoriskt resonemang. Men om vi ska föra en seriös försvarsdebatt måste man diskutera seriöst. Låt oss därför börja med att sortera bort åtminstone Brasilien som hotnation då det av såväl politiska och militära skäl men inte minst geografiska får anses som högst osannolikt att Brasilien skulle kunna utgöra ett hot mot Sverige och därmed en anledning till att dimensionera vårt försvar. Storbritannien tvingas vi antagligen räkna bort då detta kan anses som en vänligt sinnad nation som är så nära en allierad vi nu kan komma och det skulle därmed åtminstone för överskådlig tid näppeligen föranleda oss att dimensioner våra stridskrafter utifrån hotet om en förestående brittisk intervention.
Vad gäller såväl Pakistan, Indien, Iran och Kina kan vi väl även här vara överens om att de geografiska förutsättningarna knappast inbjuder till direkt konflikt mellan dem och oss men det faktum att det handlar om kärnvapennationer eller nationer med en i många stycken allmänt oberäknelig ledning komplicerar de åtminstone hotbilden ur ett globalt perspektiv. Dessutom får man nog acceptera att åtminstone Kina har intressen i Europa och för den delen i även i Sverige.
I din uppräkning berör du Ryssland, som är ett av få länder i vår närhet med militär förmåga som föranleder oss att överväga vårt försvars utformning, som en nation med enbart andra problem. Men tyvärr är ditt resonemang om att den stora medelklassen ska bringa fred och stabilitet till världen förvisso hoppfullt men utopiskt. Långt ifrån alla, men tillräckligt många, nationer utanför Sverige styrs av politiska eller religiösa eliter som tar förvånansvärt lite intryck av vad en upplyst medelklass tycker och vill. Att utifrån detta lösa resonemang om en inflytelserik medelklass, som vill fred hellre än krig, bygga försvarets dimensionering är inte ett vederhäftigt sätt att föra diskussion om försvarsfrågan i mina ögon.

Även jag har varit mångårig stödjare av ditt parti men finner nu ingen tilltro till er politik och tvingas nu se mig om efter ett alternativ i det kommande valet eftersom jag slutligen måste ta upp och kommentera ditt eget uttalande; ”jag är inte naiv...” Även om just det påståendet ger en lite strimma hopp om att du ändå inser att de yttre hoten mot Sverige faktiskt måste värderas.

Men sammanfattningen blir ändå:
Jo Fredrik , Du är naiv! Kom igen, lite saklighet i debatten!

Björn Andersson
Officer, Stockholm

Ola L sa...

Snälla.... Säg att det här blogg-inlägget är politisk satir eller ett kapat konto! Jag vill inte ta till mig att någon som sitter i Riksdagen och är delaktig i att fatta beslut om för landet och folket såhär viktiga frågor, är så in i helvete illa orienterad, insatt och uppdaterad! Kan det se ut såhär även i andra frågor? Det måste vi ju nästan utgå ifrån..... Någonstans sitter en av Fredriks kollegor just nu och har starka åsikter om arbetsmarknaden, kärnkraften, skolan, kulturen, rättssäkerheten, sjukvården, chemtrails och invandringen... någonstans sitter någon med fingret på röstknappen i Riksdagen och är lika illa insatt i verkligheten han/hon skall besluta om. Skrämmande! Verkligen skrämmande!

Eller är det bara försvaret som är så belastat av dilletanterier, en sorts Dumskallarnas Sammansvärjning? Det är liksom inte "sexigt" att vara försvarspolitiskt intresserad? Militärer sysslar ju med våld och det finns väl ingen riktig svensk som är intresserad av våld nuförtiden? Ja, förutom några fotbollshuliganer och förortsgäng då alltså. Men där skickar vi dialogpoliser på dem, så det löser sig i konsensus ändå ska ni se!

Militärer skjuter arbetare också! Det såg vi i Ådalen -31 och det har vi aldrig fått gå vidare från... Många totalt irrationella beslut, lagar och regler är stammande ur denna händelse - eller åtminstone propagandabilden av den!

Så, militärer är mördare och våldspyskon och skall hållas kort. De är ett särintresse, liksom föreningen som stödjer hemlöshet, teatergruppen, fiskeklubben och modellflygklubben....

Jag har röstat M sedan mitten av 80-talet. Det kommer icke att hända igen!

Ola L sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel Eriksson sa...

Korrekta siffror för vårt försvar:

Artelleripjäser: 0 (Habitsarna ur bruk Archer ej förbandssatt)

Stridsvagnar: ca 100 varav 45 förbandssatta resten i förråd

Stridsflyg: ca 100 (varav 12 uthyrda, 24 sålda och 24 skolflyg) kvar: 40 plan till försvaret

Luftvärn: 8 enheter korträckviddigt, för mig okänt antal långräckviddigt, dock är det långräckviddiga från 60-talet

Ubåtar: 4

Korvetter: 1! (4 till skall levereras)

Unknown sa...

Fredrik tack för att du visar hur verkligheten ser ut. Och då menar jag inte i världen utan i riksdagen, det är bra att det svenska folket får se vilka ointresserade och oinsatta politiker som sitter i riksdagen. Det är du och dina fränder (oavsett partifärg) som gör att man tappar tron på mänskligheten som företeelse. Och ditt påstående om att du inte är naiv lyckas du på ett förträffligt sätt motbevisa på alldeles egen hand. Om nu du tycker att proportionerna i debatten var larviga så gör du ett bra jobb för att göra dom oändligt mycket larvigare.

Unknown sa...

Det är nästan så jag inte tror mina ögon när jag läser vad du skriver... Avgå, du har bortom allt rimligt tvivel bevisat att du är inkompetent!

Johan sa...

Jag vet inte om jag ska skratta, gråta eller kräkas.
Tack för din strategiska, djuplodande analys av vår militära hotbild.
Det är så många faktorer i det här inlägget som är så vansinnigt pinsamma, stavfelen, felaktig information samt en totalt misslyckad analys av omvärlden.

Du bör nog satsa på en blogg som kretsar kring lattefika och Stureplansliv istället.
Detta var droppen, ni tappade precis ännu en officer samt föredetta Moderatröstare.

/Johan

Unknown sa...

Läs alla inlägg på denna blogg. Begrunda. Tänk efter vad du kan ha gjort fel. Fundera också seriöst på om du är kompetent nog för att sitta i riksdagen. Det är ett stort ansvar, större än du tydligen förstår själv

Magnus Redin sa...

Nästa gång föreslår jag att du i alla fall använder Wikipedia som källa....

Förresten, var är Fredriks dementi om DN missförstod honom?

Unknown sa...

coffey?

Unknown sa...

coffey?

Skipper sa...

De många sakfelen i inlägget är en sak.
Men det mest skrämmande och oroväckande är att kompetensnivån är så här låg hos en riksdagsledamot som är satt att föra svenska folkets talan.

Jag är helt uppriktigt - livrädd - efter att kunnat konstatera den låga nivå som råder.

Bengt sa...

Vårt Försvar är av ett allmänt intresse, inget annat. Antingen har man sitt eget försvar eller någon annans.
Jag har röstat på M sedan 1968 men det här får mig att dra ett streck. Det tråkiga är att alternativen inte är något bättre så det blir kanske "blankt".

Klart Skepp sa...

Behövs inga yttre fiender när vi har riksdagsledamöter som dig. Landet är redan förlorat.

Unknown sa...

Fantastiskt hur man kan låta en parvel som du sitta i riksdagen helt otroligt.

Har inte Reinfeldt sparkat ut dig innan jag skrev detta så vänligen avgå, säg upp dig, klipp dig, skaffa ett riktigt jobb, nånting där du verkligen måste lära dig något och kunna något.

Att moderaterna inte heller har stängt ner din blogg är också för mig ett under, damage control.

Ni slipper min röst framöver i alla fall. Tack för visat intresse.

Unknown sa...

Det är helt otroligt hur du kan sitta i riksdagen med den nivån av oduglighet som du bevisar med ditt inlägg. Så som du spottar på säkerhetspolitiken och försvaret av Sverige är för mig helt oförsvarbart och du bör lämna din plats i riksdagen. DU skall INTE fatta några som helst beslut eller påverka åsikter i säkerhetspolitik. Det är du synnerligen INTE lämpad för, och troligtvis inte politik överlag för den delen heller. Du drar enorm skam över ditt parti och jag kommer definitivt inte rösta på M nästa omgång. Säkerhetspolitik är ingen lek.

Magnus sa...

Patetiskt. Har röstat M hela mitt liv men det lär inte bli så nästa gång. Om du är en av (M) kunskapare så blir jag rädd för (M) totala (in-)kompetens avseende försvars- och utrikespolitik. Hur tusan kunde en sådan naiv och outbildad människa som du få plats i regeringen på mitt m.fl mandat?

Ola L sa...

Det ser ut som om Fredrik tagit en time out från bloggandet. Här har varit tyst sedan den 31 och tiden före det, präglades av ett frenetiskt skrivande. Har Fredrik "gått in i väggen" efter blamaget och brutit samman på grund av "näthatet" i kommentarsfältet?

Lennart E sa...

Idag är det nog många moderater som önskar att man kunde göra strykningar på valsedlarna. Jag har tidigare ställt mig frågan var alla i försvarsfrågan förnuftiga sossar tagit vägen och var alla stolliga moderater kommer ifrån. Herr Schulte bör snarast uppsöka närmaste universitet och tar en kurs i källkritik. Medan du väntar på antagningsbeslutet kan du börja fundera över hur du skall försörja dig efter nästa riksdagsval.

Unknown sa...

Kritiker och försvarsentusiaster! Tyvärr har jag varit I Bryssel i några dagar och inte haft möjlighet att svara er. Jag har nu gjort 5 nya inlägg för att reda ut frågetecken.

Patric Norrå sa...

Jag skrattar så jag gråter! Långt före jag läste detta beslutade jag mig för att inte rösta på M någonsin igen. Nu är jag helt säker på att det var rätt.

MartinW sa...

Det som kan vara bra att komma ihåg med tvärsäkra uttalanden om en framtid vi vet inget om är att det kommer en dag när dessa fagra och grundlösa förutsägelser synas. Och då framstår ni politiker som simpla naiva nasare. #Ukraina